Криворізька загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ
ст №1
Позакласний захід
до дня української
писемності та мови
«Мова моя калинова»
(для учнів 5 –го класу)
Підготувала
вчитель української
мови
та літератури Вишнева В.А.
Кривий
Ріг- 2018 р.
МЕТА. Мета: поглибити
знання учнів про історію виникнення і становлення письма, історію українського
правопису;
виховувати почуття національної гідності: поваги до народу, його історії,
любові до рідної української мови
Обладнання: мультимедійна презентація, відео, картки для
виконання завдань, вишиті рушники, папір для роботи в групі.
Відео-заставка
–День української писемності
Сьогодні, в день , коли вся наша країна відзначає день української
писемності і мови, ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну
українську мову. Ми народилися і живемо на цій мольовничій і чудовій землі – Україні. Тут жили наші діди, живуть
наші батьки, живемо і ми. Тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини.
Тому, де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі..
А зараз запрошую вас на слово до нашої
мовної ігротеки.
Учениця: Мова… Що таке “мова”? Народ каже: “Слово до слова і зложиться мова”, а
Шевченко казав так:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує …
РОЗПОВІДЬ ВЧИТЕЛЯ
1. Мова — це безперервний процес пізнання світу, його
освоєння людиною. Мова є засобом спілкування між людьми, передання власного
досвіду іншим і збагачення досвідом інших.
2. Мова — це засіб формування, оформлення та існування
думки: без називання нема думання, осмислення реальності.
3. Мова — це система знаків.
4. Мова існує в двох формах: усній і писемній.
Передаючись з уст в уста, закріплюючись у текстах, вона невтомно долає віки,
єднає покоління, збирає й зберігає духовне єство народу . Мова невмируща, бо в
ній безсмертя народу. Вона твориться народом, живе в ньому і з ним.
Досконале володіння мовою потрібне кожній людині. Але
досягти цього неможливо відразу. Потрібна тривала, наполеглива праця над
збагаченням знань щодо правил, закономірностей мови, над розвитком умінь щодо
використання її можливостей.
дуже часто ми опиняємось у ситуаціях, коли
треба проявити свою спритність, кмітливість і розумові здібності. Тож пограємо!
1.
Конкурс «Подорож до країни фразеології»
1.Завдання.
Пояснити
значення фразеологізмів і з трьома скласти речення.
Накивати
п’ятами , ламати голову , байдики бити , пекти раків , як курка лапою , як сніг
на голову , як кіт
наплакав.
2.Завдання
Підібрати
антоніми до
фазеологізмів , а щоб було легше , ось вам підказка (список фразеологізмів
антонімів)- діти працюють у групі
1. Тримати язик за зубами — розпустити язика
2 Побачити світ — піти зі світу
3. Набрати води в рота — точити ляси
4.Викинути з голови- вбити в голову
5. Хоч греблю гати- як кіт наплакав
6. Душа в душу- як кіт з собакою
7.Ні за холодну воду не братися.- крутитися, як білка
в колесі
Вчитель.
Зробимо невелику перерву для цікавих повідомлень, адже у нас ігротека
3.
Домашнє завдання «З історії свята Дня писемності»
Як
же виникла слов янська писемність?
Тож звернемося до історії нашої писемності. Кожен
народ іде своїм шляхом до її створення. Та етапи розвитку письма в усіх народів
земної кулі приблизно одинакові.
Наші літери створили понад тисячу років тому
Повідомлення
учня №1 На екрані Кирило і Мифодій
1. КИРИЛО І МЕФОД1Й, брати-греки, просвітителі
слов'ян, проповідники православ'я. Молодший з братів — Костянтин (у ченцях —
Кирило; близько 827-869), старший — Мефодій (близько 815-885). З 863 р. брати
жили на території Моравії (теперішня Чехія), де на основі грецького письма, з
якого взято 24 літери, створили слов'янські азбуки. 24 травня відзначається як
День слов'янської писемності і її творців — Кирила і Мефодія.
2.КИРИЛИЦЯ, одна з двох абеток (друга — глаголиця).
Синтезована з грецького письма й глаголиці — абетка була названа кирилицею на
честь творця першої слов'янської абетки. Більшість літер мала числове значення.
В абетці було 38 літер . Використовувалась православними слов'янами, а також
(до XIX ст.) румунами. Із часом кирилицю було реформовано. З певними змінами
вона вживається досі в українському, російському, білоруському, болгарському,
македонському і сербському письмі.
4.
Продовжимо наші конкурси «Друзі мови» (Заставка на екрані)
За певний час вивчити та промовити скоромовки (2 хв.)
Хто
швидше й правильно промовить скоромовки:
1. Бубоніла діду баба: «Ой , не дмухай на кульбабу, бо
з кульбаби полетять сто малих кульбабенят».
2. Стріла якось скоромовка на місточку злого вовка.
Скоромовить вовк почав – ледь язик не поламав»
5.Конкурс
Із частини або зі всіх звуків , з яких складається
слово утворити 5 нових слів
Барбарис,(рис, бар, раб,бра,барс, сир)
6.
Конкурс «Здійсни пошук»
З’єднай
частини прислів’їв
(групова робота)
Слово до слова -
|
скарб
|
Лагідне слово -
|
зложиться мова
|
Слово –не горобець -
|
думки
|
Шабля ранить голову -
|
ключ до серця
|
Від гарних слів -
|
народу
|
Мова – це дзеркало душі…
|
вилетить –не піймаєш
|
Мова –правдивий свідок…
|
історії
|
Мова – втілення…
|
а слово-душу
|
Мова –найдорожчий…
|
язик не облізе
|
Мова – доля нашого…
|
людини
|
Вчитель
Правильно й чисто говорити своєю мовою може кожен з
нас , аби тільки було для цього бажання – це також обов’язок кожної культурної
людини.
7
Завдання
Доберіть по 5 слів до кожної схеми :
1. Приг. + гол.+ приг. (кит, сом, кіт, сік, сім, так,
сир, Том, кут)
2. Приг. + гол. + приг.+ гол.(нога, нора, зима, мама,
море, тато, кава)
3. Приг. + приг. + гол. + приг.+ гол. (вправа, слива,
змити, вмити, взяти)
Вчитель. ЕКСКУРС У МИНУЛЕ (давайте здійснимо екскурс у минуле)
Від
ієрогліфа — до книжки
Звідки
пішло слово?
До створення мови людство йшло довгі роки. А
починалось все з невиразного звуку, більш виразної міміки та жесту, якими, до
речі, ми користуємося й нині.
Щодо писемності, то тут найкоротший шлях лежав через
малюнок.
Піктограма
Домашнє
завдання 3
(повідомлення учня)
1.Піктограма — складний малюнок чи серія малюнків, що не
ілюструють розповідь про певну подію, а самі переповідають у малюнках зміст
цієї події. Слово піктограма походить від латинського «пікто» малюю і грецького
«графо» — пишу. Піктографію, або малюнкове письмо, вважають первинною формою
писемності. Наскельні малюнки, писаниці були прямими попередниками майбутньої
писемності.
2.Символічне,
або предметне, письмо
Єгипетська писемність виникла десь у глибині IV
тисячоліття до нашої ери і спочатку була піктографічною, тобто малюнковою.
Малюнок служив для зображення цілого повідомлення, а символ — лише для одного
слова. Символічна писемність набула широкого вжитку у давніх шумерів,
ассирійців та вавилонян. Вона зображувалася у вигляді клинопису. Згодом ці
знаки були перенесені до письма інших народів. А найвідомішою із символічних
писемностей є китайська ієрогліфіка, яка збереглася і до сьогодні, пройшовши
довгу низку змін.
Давньоєгипетське
письмо
Чимало пригод зазнала давньоєгипетська писемність.
Важко повірити, але аж до XIX століття єгипетські тексти не були розшифровані.
Єгиптологи ніяк не могли зрозуміти, як треба читати той чи інший ієрогліф,
зображений у формі малюнка.
Ієрогліф
— так називали єгипетські знаки греки
Алфавіт
Створення першого алфавіту — подія величезного
значення. Перший алфавіт, який вражає своєю простотою, створили фінікійці в II
тисячолітті до нашої ери. Письмо їх було складовим. Алфавіт налічував 22
писемні знаки, які передавали тільки приголосні; писали справа наліво.
Грецький
алфавіт
Справжній — не складовий, а буквений алфавіт, у якому
є знаки і для голосних, і для приголосних, з'явився вперше у давніх греків.
Вони запозичили писемність у фінікійців, але вигадали свої знаки для голосних,
яких у фінікійців не було. Грецький алфавіт виявився таким простим, зрозумілим
та зручним, що ним скористалися інші народи Середземномор'я.
Латинський
алфавіт
Слово алфавіт походить від назв перших грецьких букв А
— альфа та бета (віта) — абетка — це сукупність усіх графічних знаків — літер
чи складових якої-небудь системи письма, розміщених у традиційно усталеному для
кожної мови порядку.
Слов'янський
алфавіт
Дещо по іншому склалася доля слов'янської писемності,
її алфавіт створили слов'янські просвітителі — брати Кирило і Мефодій. Це
сталося майже 1140 років тому, у 863 році. Цей алфавіт зветься кирилицею. На
той час у кирилиці було майже 43 літери.
Український
алфавіт
В українській мові історія правописів має свою
специфіку. Вже в XVII столітті намагалися пристосувати правопис до вимови, але
вперше це зробив І. Котляревський.
Над удосконаленням українського правопису працювали І.
Павловський, автор «Української граматики», І. Максимович, Г.
Квітка-Основ'яненко., П. Куліш-
реформував український правопис, наблизивши його до
вимови. Звався цей правопис «кулішівка».
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
У 1991 році Україна стала незалежною державою. З
розвитком держави інтенсивно розвивається і українська мова. Ми з вами одержали
у спадок сучасну українську літературну мову — багату, розвинену, гнучку. Нею і
можна висловити все: від найскладніших і найновіших наукових відкриттів до
найвеселіших віршів, пісень, оповідань. Багатство мови зберігається у
незліченній кількості чудових українських пісень, у думах і казках, у творах
письменників, у живій розмовній мові.
Наше
завдання — берегти цей неоціненний дар, примножувати його, не засмічувати
чужими і грубими словами, не забувати, щиро любити. І хоч наша мова зазнала
гоніння, переслідування, зараз вона живе, квітне і вдосконалюється. Любімо і
бережімо її.
Наостанок ми проведемо мовну
вікторину. Уважно слухайте запитання
і давайте повні, чіткі відповіді.
1.Скільки літер в українському алфавіті? ( 33).
2.Скільки є голосних звуків? (6).
3. Назвіть букви, що позначають голосні звуки.(а, о, у, е, и ,і, я, ю, є,
ї).
4. Яка літера не позначає звука? ( ь ).
5. Яка літера позначає два приголосних звуки? (щ).
6. Які дві літери позначають один звук? (дж і дз)..
7. За зразком якої азбуки було створено
слов'янську азбуку? (За
зразком грецької).
8. Як називаються слова близькі за
значенням? ( Синоніми).
9. У якому значенні можуть вживатися
слова? ( У прямому і
переносному).
10. Дібрати якомога більше прикметників до слова “МОВА”.( на партах у дітей
сердечка, на яких вони пишуть слово і прикріплюють біля слова «мова»)
(рідна,
милозвучна, українська, люба, багата, різнокольорова, вічна)
Підсумок.
Діти
по черзі:
1.Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
2.Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
3.У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
2.Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
3.У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
Вчитель
4.От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
4.От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
Вчитель: Замисліться, діти.
Ніхто не прийде наводити нам лад у нашій хаті.
Ми мусимо це зробити самі, власними зусиллями. Пам’ятайте. Мовні обов’язки
написані для нас, українців. Поки буде жити українська мова, буде існувати
українська нація, бо мова – дух народу.
Дякуємо
всім за участь і увагу.
Вручення
солодких подарунків та призів учням ( у цей час звучить Гімн українській мові
(відео)
Комментариев нет:
Отправить комментарий