вторник, 5 февраля 2019 г.


  8 клас
Тема: «Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»
 Мета:
·         навчальна: удосконалювати навички характеризувати образи персонажів
(Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
·         розвивальна:розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
·         виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.
Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота з підручником, проблемний виклад, усна зв’язна розповідь, виразне читання, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», Діаграма Вена.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна  література
Обладнання: підручник,  мультимедійна презентація.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
( звернення до гостей)
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 8 клас.
Емоційне налаштування на урок
Добрий день, діти!
Іще один урок прийшов до нас за розкладом сьогодні,
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть в літератури творчую безодню
Розшифруйте записану формулу нашого уроку (2слайд)
У- увага, О - організованість, В – взаємодопомога, Р - робота , З –знання
Користуймося цією формулою, щоб успішно працювати на уроці
II. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках. 
1.      Вправа «Незакінчене речення»
1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).
2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).
3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).
4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).
5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).
6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).
7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).
8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).
9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).
10) Цигани виявилися... (злодіями).
11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).
12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
1.      Поетична «п’ятихвилинка» ( учитель читає вірш)
Пора настала справжньої любові,
Й прийшов той час, який буває раз.
Коли для двох все ніжне в кожнім слові,
І вірне, й тепле навіть від образ.
Їх почуття завжди такі гарячі,
А їх серця від радості тремтячі…
Так у житті буває кожен раз,
Коли приходить ніжності той час,
Що в небі хмурнім навіть сонце світить
Для них обох.
Й ніхто так не помітить,
Як вони вдвох
Щасливі у житті ту мить,
Коли вони прощатися не хочуть
Що їм окремо вже й не існувати
Що в них в душі – то їм це тільки знати –
Про їх кохання, що прийшло ще на зорі,
У цій ранковій молодій порі.
2.      Інсценізація уривку із твору.
(звучить ніжна мелодія)
З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.
— То ти, Остапе?
— Я, Соломіє...
— Що ж воно буде?
— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люде не пособачились. От бачили — сакви... Бувай здорова, Соломіє.
— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!...» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»
— Так.
— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню...»
— Так...
— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...
— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...
Учитель. Ось вони — наші головні герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»: волелюбні, чисті серцем і помислами.На цьому складному шляху до волі гартуються характери героїв, залежно від обставин вони роблять життєво важливий вибір. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, якими вони постали перед нами.
Прочитайте акровірш і дайте відповідь, що за слово-відгадка має незбагненну силу, яка керує нашими героями.
Коли приходить вірності той час,
Обоє все прощатися не хочуть
Хай у житті буває кожен раз,
А їх уста нехай завжди шепочуть:
Навіки разом, крізь усе життя
Нести крізь біль і радість ніжне почуття,
Яке ми називаємо…
Отже, я думаю ви зрозуміли, що на уроці ми говоритимемо про щире і велике почуття – кохання та стосунки між Остапом і Соломією.
Тож тема нашого уроку:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»
Протягом уроку ми з вами будемо:
·         удосконалювати навички характеризувати образи персонажів (Остапа, Соломії), досліджувати, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
·         розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
·         виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.
Кохання двох... Таємниця життя. Сумна  чи  весела, історія кохання – найзахоплююча  з усіх історій. Тарас Шевченко теж шукав свою таємницю кохання і писав:
Мені ж, мій Боже, на землі
Подай  любов, сердечний  рай!
І  більш нічого  не  давай.
А  П’єру  Абеляру, відомому  французькому  філософу  і  поету, його  кохана Елоїза  ще   на  початку  12  століття  писала  у  листі: «Сказати : «Я  тебе  кохаю» -   означає  сказати: «Ти  не  вмреш». Саме ці слова я обрала, епіграфами до сьогоднішнього уроку, а який з них більш доречний, з’ясуємо наприкінці нашої розмови.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.      Робота  з  текстом  твору.
А зараз звернімося до змісту повісті.
·         Якими ж були Остап і Соломія, ці молоді люди, які так віддано і щиро кохали?
·         Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія?
·         Що‌ таке кохання?( щастя,радість, родина, діти, серце, вірність, самопожертва)
·         Запишіть, будь ласка, ваші асоціації до слова кохання?
·         Чи‌ щире кохання головних героїв? Свою думку доведіть. 
·         Про‌ що мріяли Остап і Соломія?
Складіть сюжетний маршрут персонажів «Шлях до волі»
Прагнення до волі втеча з рідного краю переправа через річку
поранення Остапа пожежа у плавнях арешт Остапа
прагнення Соломії врятувати коханого загибель Соломії дорога воля
·         Чому‌ Соломія покинула свого чоловіка й пішла за Остапом? Зачитайте цей уривок.
·         Чи можна виправдати Соломію, адже вона зрадила свого чоловіка?
·         Перегляньте епізоди фільму «Дорогою ціною». (перегляд)
·         На які вчинки йде Соломія заради кохання?
( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся, ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).
·         Як  характеризують героїню  ці вчинки?
- Охарактеризуйте думки Соломії, коли вона залишила Остапа самого й пішла шукати виходу з плавнів.
- Виразно прочитайте уривок, як Соломія заблукала в плавнях (Голос її прогучав глухо…до І вона заплакала.
- Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?
Як проявляються почуття Остапа до Соломії? (Більш скупо, але він кохає Соломію)
Чи відчував у душі Остап, що Соломія його кохала?
- Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли він думає про смерть. Чому він хоче жити?
- Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк. Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.
- Що давало сили героям долати такі великі труднощі?
- Який спосіб придумала Соломія, щоб сповістити Остапа про їхній напад на турецький човен?
- Що трапилося із Соломією?
-  Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  
 взаєморозуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь - які  перешкоди. Багато  з  цих  рис  притаманні  і  нашим героям. І  зараз  я  пропоную  вам обрати   із  запропонованих  рис  ті, які  притаманні  кожному  з  героїв, а  також  ті, що  є  для них  спільними.   
Остап Соломія
- Сміливість
- Рішучість
- Патріотизм
- Пошана традицій
- Повага до діда
- Товариськість
- Жертовність
- Відчайдушність
- Відданість
- Упевненість
- Прагнення до волі
- Взаємодопомога
- Сила  волі
- Оптимізм
- Вірне і щире кохання   
Діаграма Вена
Отже, ви помітили, що у Остапа і Соломії багато спільного. Мабуть тому їм так добре було разом, а їхнє почуття було таким щирим.
Можливо, почуття героїв Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але у світовій літературі є приклади, коли справжнє почуття кохання переживають і ваші однолітки, саме воно допомагає закоханим долати усі перешкоди, і хоч і дорогою ціною, але здобувати перемогу. Здогадалися, про кого я говорю? … Так, це славнозвісні Ромео і Джульєтта Шекспіра.
Давайте пригадаємо закохані пари літературних творів зі зарубіжної  та української літератури, виконавши інтерактивну вправу» Знайди пару»
Том – Беккі
Кай – Герда
Джим – Делла
Остап – Соломія
Ромео – Джульєтта
Гриць – Маруся
Мирослава – Максим
Лаура – Петрарка
Ассоль – Грей

- Складання сенкана  до слова «кохання»

V. Закріплення знань, умінь та навичок
·         А чи знайшли наші герої своє щастя? Чи збулися їхні мрії?
(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)
·         Фінал повісті трагічний. Гине Соломія, Остап залишається самотнім. Але чи обривається зі смертю Соломії їхнє кохання?
(Кохання залишається жити в Остапові)
- Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи
Остапа. Чим він живе?
- Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі)
- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».
Відповідь: воля, кохання, боротьба.
Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.
Рефлексія.
1.      Робота з епіграфом.
·         Який, на вашу думку, епіграф точніше розкриває зміст нашої сьогоднішньої розмови? Чому?
Експрес-мікрофон
Продовжте думку: «На уроці я переконався (переконалася), що кохання…»
або
«Мене вразило, що…»
Домашнє завдання.
1.      Написати власне висловлювання« Кохати – значить жити»(10-12б.)
2.      Виписати цитати із пейзажем (7-9б.)
3.      Дібрати прислів’я та приказки про волю. (4-6 б.)
 Оцінювання.
У кожного з вас на парті лежить «Картка самооцінки учня». Оцініть свою роботу на уроці, виставивши бали в цих картках. Загальний бал і буде вашою оцінкою.
Карта самооцінки учня
Критерії
Оцінка (від 0 до 3)
1. Підготовка до уроку (опрацювання змісту повісті «Дорогою ціною»)
2. Активна участь на уроці
3. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування
4. Виконання всіх поставлених завдань
Загальна оцінка:
Підсумкова вітальня.
Щоб літературу знати -треба твори всі читати.
На уроках не зівати,
Швидко руку піднімати.
А щоб бали гарні мати
Треба творчо працювати.
Добре ми всі потрудились,
Дещо повторили, а чогось навчились.
Та не марно час пройшов, вам скажу відверто я-
Ми зустрінемося знов , перевірити свої знання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий