Криворізька загальноосвітня
школа-інтернат І-ІІ ст.№1
Система інтерактивних уроків з
української мови з використанням здоров’язберігаючих
технологій
Тема «Прийменник»
7 клас
Вишнева Валентина Андріївна,
вчитель вищої категорії
Старший вчитель
2018 рік
Анотація
Посібник містить
розробки інтерактивних уроків з української мови для 7 класу за темою
«Прийменник».
На цих уроках
належне місце займають здоров’язберігаючі технології (фізкультхвилинки для тренування
пальців, зору, язика, дихання, профілактики остеохондрозу, зміцнення хребта,
нервової системи).
Весь дидактичний
матеріал до теми пов’язаний з предметом вивчення основ здоров’я,
який спонукає учнів задуматися над тим , що здоров’я -
неоціненний скарб, який потрібно берегти, а методи навчання дають можливість
легко засвоїти тему.
Зміст
1. Тема 1: Прийменник
як службова частина мови. Прийменник як
засіб
Зв’язку слів у
словосполученні.
2. Тема 2: Непохідні
й похідні прийменники. Групи прийменників за
будовою.
3. Тема 3: Написання
похідних прийменників разом, окремо, через дефіс.
4. Тема 4: Розбір прийменника як частини мови.
Узагальнення вивченого з теми
«Прийменник»
Тема
1: Прийменник як службова частина мови.
Прийменник як засіб
Зв’язку слів у словосполученні.
Тип уроку: Установчо-мотиваційний.
Мета: Поглибити знання учнів про службові частини
мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості прийменника
як частини мови;
формувати в школярів
уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів,
виробити відповідні правописні вміння і навики;
розвивати навички роботи
з мовним матеріалом;
виховувати в учнів мовленнєву культуру, поважне ставлення до
свого здоров,я.
Методи і прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах,
колективна робота,
інтерактивні
методи
Міжпредметні
зв'язки: література, основи здоров,я.
Епіграф до уроку:
Дев’ять десятих нашого щастя
залежить від
здоров’я.
А.Шопенгауер
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Доброго
дня, діти!
- Як
самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в
народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний
настрій, то буде й успіх у ваших справах. Тож - посміхніться!
Самоперевірка правильного сидіння за партами.
II. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
- Сьогодні ми
продовжимо вивчення теми «Частини мови»
і поглибимо знання про службову частину
– прийменник. Але почнемо ми зовсім з
іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній
людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте
– що це?
Так, це – злоров’я.
1.
Інтерактивний метод «Асоціативний кущ».
Які асоціації виникають у вас зі словом здоров’я?
(Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка,
здоровий сон, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування…)
2. Інтерактивний
метод «Мозковий штурм».
- А хто
повинен піклуватися про ваше здоров’я?
Учитель записує
всі ідеї й виділяє головну.
Я сам;
Батьки;
Учитель;
Держава;
Лікар.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Відтворення
й узагальнення понять і засвоєння
відповідної системи знань:
1)
Вправа «Незакінчене речення».
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від
службових тим, що...
5. У реченні службові частини мови служать для...
6. Я знаю, що
прийменник − це частина мови, яка...
2)
Метод “ПРЕС”
Прочитати
епіграф до уроку, пояснити його
значення, визначити загальну кількість слів у ньому та підкреслити всі члени
речення. Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно
мати таку структуру й етапи:
1. Почніть
зі слів “Я вважаю, що...” та висловіть
свою думку, поясніть, у
чому полягає ваша точка зору.
2. Обґрунтуйте свою позицію, починаючи словами “...тому, що...”,
поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку
вашої позиції.
3. Продовжуйте
висловлювання словом “... наприклад...” та наведіть
факти, дані, що підтверджують вашу позицію.
4. Закінчіть
висловлювання “Отже (тому), я вважаю...” і узагальніть
свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно
діяти, щоб не припустити помилки.
Питання, на які потрібно звернути увагу при
обґрунтуванні проблеми:
• Чого
більше в реченні - слів чи членів речення?
• Яке
слово не є членом речення? Чому?
• Чим
воно відрізняється від слів - членів речення?
• Які частини мови
належать до службових?
• Що вам відомо
про прийменник?
Зробити фонетичний розбір
підкреслених слів
(І варіант – щастя, ІІ варіант – здоров,я)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV.
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.
Лінгвістичне дослідження.
Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати прийменники разом із словами, до яких вони належать.
Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з’ясувати, яка це частина мови.
У
кожного з нас є три вірних помічники: свіже
повітря, сонце і вода. Вони допомагають стати менш залежними від примх погоди, захищають від застуди та грипу.
Процедури оздоровлення за
допомогою повітря, сонця і води називають загартовуванням. До процедур загартовування
належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою,
ходіння босоніж тощо.
При яких
самостійних частинах мови
стоять прийменники?
Якою є
їх роль у реченні?
2. Робота
з теоретичним матеріалом
підручника.
3. Слово
учителя:
Прийменники разом
із відмінковими формами
іменників, числівників,
займенників можуть виражати різні
відношення:
ВІДНОШЕННЯ ПРИЙМЕННИК ПРИКЛАДИ
Місце або напрямок дії до, від, у, біля,за, від
села до міста, край
(просторові)
по, посеред, край,
озера, за горою, біля неї,
поміж,
довкола, поза йшов до лікарні
Час дії (часові) від,
до, на, з, о, після, о сьомій, після уроку,
через,
упродовж упродовж
двох
годин,
Мети за,
на, для, задля, заради, на роботу, заради матері,
в
ім,я в ім’я Батьківщини
Причини з,
від (од), завдяки, з нагоди Дня учителя,
у зв,язку, з нагоди, через, у звязку з
переводом,
зважаючи
на відсутній
через хворобу,
Допустові незважаючи
на, всупереч всупереч негараздам,
незважаючи
на дощ
Умови за
умови, у випадку, при, без за умови виконання
Об,єктні про,
за, зі(із) про
неї, із ії сестрою,
за
красивого юнака
Означальні без,
з, в(у)
чашка
з щербиною, кіт без
хвоста, тоне у воді
4. Практичне завдання:
1) Навести
власні приклади різних відношень, які виражають
прийменники разом із відмінковими формами.
2) З двома-трьома
словосполученнями скласти речення.
5. Робота біля дошки.
1)
Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова.
З,ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися
…(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти …
(….в.), лікуватися …(….в.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Валеопауза для тренування зору)
1. Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити
ще 6-8 разів.
2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
3. Дивитися далеко
вперед 2-3 сек.
4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх,
опустити вниз,
повернутивправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
6. Колективна
робота за таблицею.
1)
Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками,
числівниками, займенниками.
2)
Виписати приклади вживання прийменників
із відмінками з таблиці, або скласти
самостійно і ввести їх у речення
3) Зробити
висновок про вживання прийменників
із відмінками.
ВІДМІНКИ
ПРИЙМЕННИКИ ПРИКЛАДИ
Родовий Без,
біля, від, для, до, з-за, З-під землі, до батька,
з-під, проти, за, між, в (у) без даху,від
сестри
Давальний Завдяки,
всупереч, вслід, Наперекір погоді, назу-
навперейми,
навздогін, наперекір, стріч сонцю,
вслід
назустріч
йому, завдяки
їй
Знахідний Над,
під, перед, поза, за, на, між, з відро,об стіл,
об, по під ранок, перед себе
Орудний Над,
під, перед, поза, з, за, між під кущем, перед хатою,
з учнями
Місцевий На,
по, в (у) по
дорозі, у мисці, в
озері, на волі
Висновок: Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків.
Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
V.
Закріплення вивченого матеріалу.
1.
Інтерактивний метод «Мікрофон».
Теми для обговорення:
1.
«Прийменник як службова частина мови»,
2.
«Найцінніше у людини – здоров’я”:
V. Підведення
підсумків. Рефлексія.
Учні
мають письмово закінчити речення:
Сьогодні
на уроці я дізнався (лась), що…
Набуті
знання мені знадобляться, щоб…
Найбільше
на уроці мені сподобалось…
Мій
настрій після уроку…
VІ. Домашнє
завдання:
1. Вивчити теоретичний
матеріал підручника.
3. Завдання
на вибір:
Скласти твір-мініатюру на тему: «Мій режим дня» або
«Як про здоров’я дбаєш, так і маєш»
Вправа з
підручника
Тема 2:
Непохідні й похідні
прийменники. Групи прийменників за
будовою.
Тип уроку: Змістовно-пошуковий.
Мета: Поглибити знання учнів про особливості
прийменника як службової
частини мови;
формувати вміння правильно
поділяти прийменники за
морфологічною будовою та за
походженням;
розвивати навички
правильного написання
непохідних і похідних
прийменників;
виховувати в учнів уміння правильно організувати
свій режим дня,
харчування,
навчати формувати здоровий спосіб життя.
Методи і
прийоми: робота у групах, колективна
робота,
інтерактивні
методи.
Міжпредметні
зв'язки: література, російська мова, основи здоров,я,
валеологія, фізкультура.
Епіграф до уроку:
«Гімнастика,
фізичні вправи повинні міцно увійти в повсякденне життя кожного, хто хоче зберегти працездатність, здоров’я,
повноцінне і радісне життя»
Гіппократ
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя.
Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З виразу обличчя
я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати так:
(обличчя людини, яка має хороший настрій)
1.
Організаційний момент.
На попередньому уроці ми дійшли висновку, що
найдорожчий скарб - це здоров’я. Воно як свічка, поки горить – тепло та
затишно.
Вигорить свічка - зникне життя.
За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.
За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.
За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість
ніг.
За гроші можна купити ліки, та не купиш здоров’я.
Народна мудрість каже: "Бережи одяг, доки
новий, а здоров’я - доки молодий".
А чому, доки молодий? (Міркування дітей).
ІІ.
Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2.
Вибірковий диктант
Виписати прийменники із залежними
словами. Визначити, які це
частини мови, з якими відмінками
вживаються використані прийменники та які виражають відношення.
1. Робіть
висновки про своє здоров’я по тому, як ви радієте ранку.
2. Кожна
людина впродовж дня повинна
багато чого зробити. 3. У будь-яку пору року вранці виконуй ранкову зарядку. 4. Активні рухи
руками, ногами, тулубом заряджають людину енергією на весь день. 5. Під режимом
харчування розуміють чіткий розподіл
окремих вживань їжі протягом доби.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального
матеріалу
1.
Інтерактивний метод «Коло ідей».
Обґрунтувати
проблемне питання: якими
частинами мови виступають у поданих реченнях
омонімічні слова.
1. На
уроці фізкультури діти стали в коло.
2. Спортсмени
бігали коло річки.
Очікувані
обґрунтування:
1. У першому
реченні виділене слово відповідає на запитання
що? – коло;
У другому
реченні виділене слово входить до складу запитання коло
чого? –
коло річки.
2. У першому
реченні виділене слово має лексичне значення;
У другому
– служить для зв,язку слів;
3. У першому
реченні виділене слово виступає членом
речення (присудок);
У другому
реченні виділене слово можна замінити
прийменником-
синонімом біля.
Висновок:
У першому реченні слово коло– іменник,
у другому – прийменник.
2.
Робота із теоретичним
матеріалом.
1) Пояснення вчителя за таблицею:
ЗА ПОХОДЖЕННЯМ ТА УТВОРЕННЯМ
НЕПОХІДНІ:
ПОХІДНІ:
Не утворені від якихось частин мови Утворені від
інших частин мови
(їх часто
плутають із префіксами). Утворені
сполученням непохідних в,
від, над, до, на, без, прийменників
крім, при,за Навколо, вздовж, край,
осторонь, по+за
(поза), за+для (задля) по+під 2.Знайомство
з теоретичним матеріалом підручника.
3. Розподільний диктант.
Записати
сполучення слів з
прийменниками у два
стовпчики:
у перший – із похідними прийменниками, у другий – із непохідними.
Наді мною,
коло лісу, з-поміж людей, з гори, протягом року, понад лісами, згідно з
наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на
дошці, під землею, без нас.
Визначити, від яких частин мови утворилися похідні
прийменники.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Валеопауза
для язика та правильного дихання)
1. Промовляти скоромовки.
2. Правильне чергування вдоху та видоху:
а) вдох через ніс, видох – через рот;
б) короткий глибокий вдох – повільний видох;
в) повільний
глибокий вдох – короткий різкий видох;
г) на одному
видоху посилити звук:
---ж-ж-ж-ж, ---з-з-з-з, ---р-р-р-р, ---с-с-с-с.
4.
Самостійна робота у зошитах.
Записати
речення, підкресливши омонімічні
слова. З’ясувати, які
це частини
мови, від яких повнозначних частин
мови утворилися похідні прийменники.
Коли читаєш не тримай книжку
близько від очей. Туристична група
зупинилась близько лісу. Навколо стояла тиша. Спортсмени бігали
навколо стадіону. Закарпаття — курортний
край. Край дороги
побудували спортивний майданчик.
5. «Навчаючи – учусь».
Троє учнів розглядають таблицю про розподіл
прийменників за будовою. Потім
ознайомлюють зі своєю інформацією інших учнів класу.
ПРОСТІ
СКЛАДНІ СКЛАДЕНІ
Непохідні та похідні, Утворилися з
кількох Утворилися з кількох
що мають одну частин і пишуться
разом частин і пишуться
основу
або через дефіс окремо
Від, при, за, кругом, задля,
з-посесед, попід Згідно з,
на,
шляхом, біля, із-за,заради,
поміж,з-за під
час, відповідно до
6. Коментований диктант із творчим завданням.
Записати речення, підкреслити прийменники, визначити
їх вид за будовою та з яким відмінком вживається. Пояснити орфограми.
Під режимом харчування розуміють чіткий розподіл окремих вживань
їжі протягом
доби.Здоровим школярам слід їсти чотири
рази на добу з інтервалом у чотири години. Під час їжі будь зосередженим, добре
пережовуй їжу. Не слід їсти в проміжках між їжею, бо від цього порушується
робота залоз органів травлення, знижується апетит.
Творче завдання. Троє учнів працюють біля дошки:
І варіант - фонетичний аналіз слова
їжею;
ІІ варіант - словотвірний аналіз
слова розподіл,
ІІІ варіант - морфологічний розбір слова
харчування.
V.
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Хто
швидше». Визначте рядок, у якому похідні прийменники
утворені від: а) іменників; б) прислівників.
А. 1. Коло,
край, кінець, протягом.
2.
Углиб, уздовж, навпроти, поруч.
3.
Наперед, навколо, крізь, назустріч.
4. Опісля, близько, проміж, посеред.
Б. 1. Близько, вглиб, край, посеред.
2.
Навколо, навкруги, вздовж, упоперек.
3.
Напередодні, окрім, замість, проміж.
4.
Назустріч, протягом, кінець, наперекір.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Валеопауза для профілактики шийного остеохондрозу,
вправи для хребта.
1. Стати на носочки, підняти
руки вверх, витягнувши тулуб вверх.
Тягнутися вище й вище, не зводячи очей з кінчиків
пальців.
2. Нахилятися вперед, назад, в боки.
3. Повільно обертати головою в різні боки, руки
зціплені над головою.
4. Повільно обертати головою, нахилившись назад
(у грудинній
частині хребта), руки в боки.
5. Стоячи прямо,
повертати головою, дивитися на п,яти.
2.
Робота з таблицею.
Скласти зв’язну розповідь про поділ прийменників на групи за будовою, походженням та утворенням.
3. Робота учня за карткою.
1. Скласти
по два речення з поданими словами, щоб
вони були то
повнозначними, то
прийменниками.
Навкруги, кінець, довкола, поряд.
2.
Самостійна робота у зошитах.
Скласти і записати у зошити план роботи на вихідний
день або свій режим на кожен день, використовуючи прийменники різних груп за походженням та
будовою.
VІ.
Підведення підсумків. Оцінювання.
1. Рефлексія
Що
нового дізналися на уроці?
Що для
вас було найцікавішим?
Що для
вас виявилося найскладнішим?
Над чим,
на вашу думку, варто ще попрацювати?
Оцініть свою роботу та роботу товариша
ПРАЦЮВАВ
ВІДМІННО
ПРАЦЮВАВ
ДОБРЕ
ПРАЦЮВАВ
ПОСЕРЕДНЬО
МАЙЖЕ
НЕ ПРАЦЮВАВ
VІІ. Домашнє
завдання:
1. Вивчити
теоретичний матеріал підручника,
2. Завдання
на вибір:
- Виписати
з художньої та наукової літератури прислів’я, приказки, цитати, крилаті вислови
про вплив тютюнопаління, алкоголю,
наркотиків на організм людини;
- Вправа з підручника
Тема 3: Написання похідних прийменників
разом, окремо, через дефіс.
Тип
уроку: контрольно-смисловий.
Мета: поглибити знання учнів
про особливості написання
похідних
прийменників разом, окремо, через дефіс; виробляти
відповідні правописні вміння й навички;
розвивати пам,ять, увагу, удосконалювати правописну грамотність учнів;
виховувати в учнів негативне ставлення
до шкідливих звичок.
Методи і
прийоми: фронтальна бесіда, самостійна робота, робота у групах,
колективна робота,
інтерактивні методи.
Міжпредметні
зв'язки: художня література, російська мова, основи
здоров,я.
Епіграф
до уроку:
Важко уявити ті
благотворні зміни,
які відбулися б у всьому людському житті,
якщо б
люди перестали одурманювати і отруювати себе
горілкою, вином, табаком і опіумом.
Л.М.Толстой.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності школярів:
1. Організаційний
момент;
Треба всім
нам привітатись:
— Добрий день!
Дружно, весело скажімо:
— Добрий день!
Вліво-вправо повернімось,
Туди-сюди усміхнімось:
— Добрий, добрий, добрий день!
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів:
1. Фронтальна бесіда.
• Для
чого служать прийменники?
• 3
якими відмінками іменників вживаються
прийменники?
• На які
види вони поділяються за будовою, походженням
та утворенням?
• Які
прийменники називаються непохідними?
• Як
творяться похідні прийменники?
3. Самостійна робота в зошитах «Вибери
правильний варіант».
Записати речення, добираючи відповідні прийменники,
ставлячи
іменник у потрібному відмінку.
Після
надходження (у, до) (організм) навіть невеликих доз алкоголю його дію
відчувають усі органи. ( Від, через)( руйнівна дія) алкоголю страждають нирки.
Нікотин небезпечно впливає (на, в) (печінка), (підшлункова залоза). (У, в)(
наркоман) спостерігаються провали (в,у) (пам,ять) та галюцінації.
4. Тим часом троє учнів працюють за картками.
Картка
№1.
Записати словосполучення в три колонки: у першу – із простими прийменниками, в другу - із складними, у
третю – із складеними. Із одним-двома словосполученням скласти речення.
До ваших
послуг, між двома вогнями, відповідно до правил, біля джерел, брати на буксир,
коло витоків, під час роботи, бути при
ділі, поміж берез, заради щастя, із-за гори.
Картка №2. Записати
фразеологізми в дві колонки: у першу - з
непохідними прийменниками, в другу - з
похідними. Із одним фразеологізмом
скласти поширене речення.
Видно
птаха по польоту, падати од вітру, цідити крізь зуби, жити на
краю
світу, поповзли мурашки поза шкірою, плювати межи очі, лити як
з відра, з-за
плечей холоне, кіт поміж них пробіг, мов з-під землі виріс.
Картка
№3.
Скласти й записати речення, в яких
подані слова виступали б
то прийменниками, то самостійними частинами мови.
Позаду, поблизу, обабіч.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями
навчального матеріалу
1. Самостійна творча робота.
Розглянувши
таблицю в підручнику,
розказати про написання похідних
прийменників. Доповнити таблицю власними прикладами.
Написання
похідних прийменників
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Валеопауза для роботи центральної нервової системи.
1. Руки
вперед, ліва торкається лівого плеча,
потім права – правого плеча, ліва рука вверх, права
– вверх,
по черзі все повертається назад (5-6 разів)
2. Встаньте, зігніться, розслабте м,язи спини,
плечей. Потім повільно
піднімайте
своє тіло (плечі, груди) і відкиньте його назад і вниз. Спина
стала міцною, рівною, а руки, шия – вільними, легкими (5-6 разів)
3.Сидячи, закрити очі і уявити собі красиву природу,
берег теплого моря, тишу.
1.Переписати,
розкривши дужки та вставивши букви. Пояснити написання прийменників.
Кожного року міл...ни людей набувають різних
захворюван... ч...р...з курі...я. Та
(не)зважаючи(на) це, інші люди починають палити. (У,в) кожної людини досвід
першого знайомства (з, із) тютюном свій. Під(час) першої спроби запалити можливі кашель, спазм (у, в) горлі, загальне
...будження або гал...мування і навіть втрата
свідомості. Ступінь прояву цих ознак залежить (від,од) особливостей організму.
Продовжити текст, зробивши висновки про вплив паління на організм, використовуючи
похідні прийменники.
2. «Мозковий штурм».
Які хвороби виникають
внаслідок куріння?
(Відповіді учнів із доповненням учителя)
Захворювання, спровоковувані курінням:
бронхіт,
емфізит;
хвороби
серця, інфаркти;
рак
легенів та інші ракові захворювання;
хвороби
шлунка і дванадцятипалої кишки.
85 % померлих від раку легенів – курці.
25 % померлих від інфаркту міокарда – курці.
У 40 років інфаркт мають насамперед курці.
Курці багато і часто кашляють, важко дихають.
Під час хірургічного втручання вони нерідко гинуть
через ускладнення з диханням.
Курці мають проблеми із зубами, жовто-сірий колір
обличчя, синці під очима, порушення кровообігу.
4. «Зворотній
зв'язок».
Вчитель: І хто не знає про доктора Фауста і його
одвічного супутника Мефістофеля? Проте мало хто знає, що в легенді про Фауста
був такий
цікавий епізод. Після відкриття Америки доктор у
супроводі Мефістофеля побував у Новому Світі. Вони виявили там багато цікавого,
зокрема, небачені раніше рослини, а поміж ними – тютюн. Мефістофель заявив:
-
Корисна травичка, не лопух якийсь! Вона ощасливить Старий Світ!
Хто хоч раз закурить, більше не покине цієї забави.
Більше не говоритимуть про нас, чортів, що тільки ми одні вдихаємо дим і
випускаємо його з ніздрів. Чи не натоптати вам тютюном люльку, шановний
докторе?
- Не
треба, забава для дурнів,- рішуче відповів Фауст.
Отже, паління цигарок – це не модно. Кожен з вас повинен знати, що це забава, яка
забирає життя. Вмійте робити правильний вибір.
ІV.
Закріплення вивченого матеріалу.
1.
Перекласти текст українською мовою.
Розкрити його тему, їдею. Усно доповнити своїми знаннями, спостереженнями.
Алкоголь вносит глубокие изменения в организм человека. Долгое время они
ничем себя не проявляют, и человеку кажется, что алкогольный дурман легок и
приятен, он создает видимость веселья и хорощего настроения. И вот уже тянет к
крепким напиткам, а потом так хочется чувствовать себя взрослым. А алкоголь тем
временем уже вершит свою страшную работу в печени, желудке, сердце. Но
самое страшное происходит в мозгу.
2. Працюючи у групах, доповніть наведені
приклади наслідків вживання алкоголізму
на організм людини власними і запишіть.
Використовуйте похідні і непохідні прийменники.
1 група. Відставання від однолітків у фізичному та
розумовому розвитку;
2 група. Специфічна дія на центральну нервову
систему.
3 група. Соціальні проблеми, що спричиняють вживання
алкоголю.
V. Підсумок уроку.
Вправа «Продовж речення »
(Кожен учень продовжує речення, які записані на дошці.)
1. Наркоман
– це..
2. Я знаю
такі види наркотиків..
3. Вживаня
наркотиків призводить до..
4.
Наркоманія приносить …
5. У
наркоманів …
VІ.
Домашнє завдання:
1. Вивчити
теоретичний матеріал підручника.
2. Записати
своє правило здорового способу життя.
3. Завдання
на вибір:
Написати міні-твір «Шкідливі звички. Чи варто
починати?»;
Вправа
з підручника
Тема 4: Розбір прийменника як частини мови.
Узагальнення вивченого з теми
«Прийменник»
Тип
уроку: Системно-узагальнюючий .
Мета: Узагальнити знання учнів про
прийменник як службову частину мови;
сформувати
вміння морфологічного розбору прийменника, удосконалювати
орфографічні
навички учнів, розвивати їх мовленнєву культуру;
виховувати необхідність попередженого
відношення до здоров’я свого й
оточуючих, превентивні знання.
Обладнання: підручник, таблиця, картки, цитати,
крилаті вислови.
Методи
і прийоми: фронтальне
опитування, самостійна робота, робота
у групах,
колективна робота, інтерактивні
методи.
Міжпредметні зв'язки: художня
література, основи здоров,я, музика.
Епіграф до уроку:
Якщо людина сама стежить за власним здоров,ям,
то важко знайти лікаря, який знав би,
що краще й корисніше для її здоров’я, ніж вона сама.
Сократ
Хід уроку:
І. Мотивація
навчальної діяльності школярів:
1. Організаційний
момент.
Проводимо вправу під класичну музику.
- Діти! Заплющіть
очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви
розумні й
творчі. Покладіть долоню на серденько. Б'ється серденько? Таке
маленьке,
а так багато працює. Ось і ми плідно працюємо. Розплющіть очі.
- Сьогодні
ми з вами продовжуємо мандрувати стежиною здоров'я. Здоров'я- це
найдорожчий, безцінний скарб, що має людина. Народна мудрість так і
говорить:
«Здоров'я
- всьому голова». А здоров'я дітей - це «голова» здоров'я майбутніх
поколінь.
ІІ. Оголошення теми та мети.
ІІІ. Актуалізація
опорних знань учнів:
1. Інтерактивний метод «Кубування».
Клас поділяється на 2 групи. На сторонах кубу
–питання і завдання.
Тема для 1 групи – «прийменник», для 2 групи –
«інфекційні хвороби».
1. Як це виглядає? Опишіть це. (На які види вони поділяються за
будовою, походженням та утворенням?)
2. На що це
схоже? Встановіть асоціації. (Як творяться
похідні прийменники? 3 якими відмінками іменників вживаються прийменники? З якими відмінками найчастіше
вживаються прийменники?) (Які симптоми інфекційних хвороб?)
3. Чим це
відрізняється? Порівняйте це. (Чим відрізняється вживання прийменників у російській та
українській мовах? Які особливості вживання деяких прийменників?)(Порівняйте
симптоми різних інфекційних захворювань)
4. Де з цим
зустрічаємося? Знайдіть застосування цьому. (Для чого служать прийменники? Яку
функцію виконують прийменники у реченні?). (Як захистити себе від інфекції?)
5. Чому про це потрібно говорити?
6. Це добре чи погано?
2.
Самостійна робота у зошитах.
Виписати з тексту всі прийменники, пояснити
орфограми у написанні складних слів. Зробити:
фонетичний аналіз слова інфекції, морфологічний розбір – організм, словотвірний – мікроорганізми.
До
інфекційних хвороб належать грип, ангіна, свинка, вітряна віспа, холера, СНІД
та інші. Найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання
проникненню інфекції в організм. Для цього треба знати шляхи поширення
інфекції. Деякі хвороботвірні мікроорганізми передаються через повітря з
крапельками слизу, слини.
3. Перевірка домашнього завдання.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Валеопауза для пальців.
1. «Миємо» руки.
2. Сильно тремо долоні до відчуття тепла,
надавлюючи на
кожен палець.
3. Фалангами пальців однієї руки тремо по нігтям
іншої.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями
навчального матеріалу
1.
Колективне складання алгоритму розбору
прийменника як частини мови.
ПРИЙМЕННИК
1.ВИД ЗА ПОХОДЖЕННЯМ
ПОХІДНИЙ НЕПОХІДНИЙ
2.НА ЯКИЙ ВІДМІНОК ВКАЗУЄ
Р.в. Д.в. З.в. О.в. М.в.
3.ГРУПА ЗА БУДОВОЮ
ПРОСТИЙ СКЛАДНИЙ СКЛАДЕНИЙ
4.НАЗВАТИ САМОСТІЙНУ ЧАСТИНУ МОВИ
ІМЕННИК ЧИСЛІВНИК ЗАЙМЕННИК
5.ОБҐРУНТУВАТИ НАПИСАННЯ
РАЗОМ ОКРЕМО ЧЕРЕЗ ДЕФІС
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота у групах «Круглий стіл».
Учні
поділяються на 3 групи, у кожної – один
аркуш і олівці різного кольору. Кожен учень записує свою одну думку з наданої
проблеми.
І група
(теорія) – «Особливості прийменника»;
ІІ група
(практика) – «Розбір прийменника як частини мови»
(використати епіграф до уроку);
ІІІ
група (виховна мета) – «Основні симптоми
грипу»
2. Інтерактивний метод «Сенкан».
Ключове
слово – грип.
1. Грип
2. Заразний,
інфекційний
3. Розповсюджується,
загрожує, передається.
4. Грип –
це не гриб, його шукати не треба – він
сам тебе знайде,
якщо ти
не захистиш себе від нього.
5. Страшна
хвороба, інфекція, хворобливий мікроорганізм.
V.
Підсумки. Оцінювання.
На уроці
я навчився…
Я
дізналася, що…
Мені
сподобалося…
Мої
очікування …
На уроці
було цікавого…
На уроці
мені сподобались такі види роботи…
Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від
уроку?
VІ. Домашнє завдання:
1. Повторити
теоретичний матеріал з теми «Прийменник»
2. Завдання на вибір:
Скласти
«сенкан» із ключовими словами – «ВІЛ -
інфекція», «СНІД» ,
вправа з підручника.
Комментариев нет:
Отправить комментарий