четверг, 14 марта 2019 г.


Конспект уроку для 5 класу
Тема:   Поняття  про текст. Текст і його ознаки: тема і основна думка. Поділ тексту на мікротеми й абзаци.
Мета: розвивати пам’ять, логічне мислення; навчити учнів визначати тему та основну думку тексту, мікротему, абзац; виховувати учнів дотримуватися режиму дня, довести необхідність ранкової зарядки для організму людей.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.      Робота в парах. Прочитайте два уривки. До кожного з них доберіть заголовки.
Уривок 1.
Якщо ти суворо додержуватимешся розпорядку дня – спати, їсти, гуляти, готувати уроки завжди в один і той самий час, - твоєму організму буде легко працювати і ти почуватимеш себе здоровим і бадьорим.  Увечері ти зачитався книжкою. Людський організм має чудову властивість.
Уривок 2.
Ти знову подивився на годинник. Його стрілки наблизилися до цифри дев’ять, коли ти звичайно лягаєш спати. І твій мозок нагадав тобі про це. Людський організм звикає до внутрішнього розкладу й дуже не любить, коли розклад порушують. Остерігайся чинити це часто.
2.      Бесіда
-         Які будуть пропозиції стосовно заголовків? (Відповіді учнів: до першого уривку не можна підібрати заголовок. Другий можна назвати так: Внутрішній розклад. Внутрішній годинник організму. Режим дня.)
-         Чому виникли труднощі з першим уривком? (Речення між собою не пов’язані)
-         Який з двох уривків можна назвати текстом? (Другий)
-         Чому? (можна підібрати заголовок, речення між собою пов’язані, є спільна думка)
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Евристична бесіда.
-         Щойно ви дали визначення тексту. Отже, текст – це зв’язне висловлювання з кількох речень, об’єднаних між собою спільною думкою.
-         Які ознаки тексту можна назвати? (Речення повинні буди зв’язаними між собою, повинна бути завершеність та основна думка.)
-         Скажіть як ви підбирали заголовок до другого уривка? (Він повинен бути коротким, влучним та відображати те, про що йдеться в тексті.)
-         Заголовок відображає тему тексту. Так що ж таке тема? (Те, про що розповідається в тексті.)
-         А основна думка? (Учні за допомогою вчителя роблять висновок, що основна думка – це головне, що автор хоче сказати.)
-         Звернімося до міні-підручника та перевіримо, чи правильно ми дали визначення.
2. Інтерактивна вправа  «Вітер дме…» (ті учні, яких це стосується піднімаються)
-         Вітер дме для того, хто знає для чого необхідна  ранкова зарядка.
-         Вітер дме для того, хто робить ранкову зарядку.
-         Вітер дме для того, хто з сьогоднішнього дня  буде  робити ранкову зарядку.

3. Робота підручником

    1.Опрацювання теоретичного матеріалу.
         - Отже ми з вами правильно визначили що таке текст, його ознаки, тема та основна думка.
  2. Виконання вправ.
     -  Перед вами завдання 2. Прочитайте завдання до нього. (Прочитайте, доведіть або спростуйте думку, що це текст, доберіть заголовок. Визначіть основну думку кожного абзацу, складіть план.)

                     Щоранку, прокинувшись у певний час, тисячі хлопчиків і дівчаток в усьому світі  починають ранкову гімнастику .
                     Здавалося б, як добре поспати ще півгодинки! Адже попереду багато важких справ. Чи варто брати на себе клопіт – згинатися і розгинатися, розводити руки і присідати? Варто!
                     Ранкову гімнастику недарма називають зарядкою. Ці десять хвилин заряджають людину енергією на цілий день.
                     Вночі, поки ми спимо, наше тіло відпочиває. Його м’язи розслаблені, серце й легені працюють уповільнено. Як же швидко розбудити весь організм?
                     Для цього і існує зарядка. Ця коротка гімнастика примушує нашу кров скоріше бігти судинами, суглоби – розправитися, м’язи – наповнитися силою, легені – сильніше вдихати повітря. Людина стає бадьорою, у неї з’являється хороший настрій, бажання рухатися, працювати.

 -  Який заголовок можна підібрати? (Відповіді учнів: Зарядка. Ранкова гімнастика. Енергія на цілий день. На зарядку.)
-  Яка основна думка цього тексту? (Відповіді учнів: щоб бути бадьорим цілий день, необхідно себе зарядити енергією за допомогою ранкової гімнастики.)
- Скільки абзаців в даному тексті? (5).
- Складемо план нашого висловлювання.
Орієнтовний план.
1. Початок дня – ранкова гімнастика.
2. Чи варто?
3. Заряд енергії на цілий день.
4.Як розбудити розслаблений організм?
5. Зарядка – бадьорість на цілий день.
 - Чи можна сказати, що пукти плану визначають основну думку кожного абзацу? (Так.)
- Отже, основна думка кожного абзацу – це мікротема.

 ІV.Підбиття підсумків
   - Що було важкого на уроці?
   - Що вдалося? Не вдалося?
 - Назвіть основні ознаки тексту.
 - Що таке тема? Основна думка?
V. Домашнє завдання. Виконати завдання  вправи    Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Визначіть мікротеми, складіть план.)
Зарядка потрібна кожній живій істоті. Подивіться, як прокидається собака чи кіт. Вони передусім потягуються всім тілом, так, що хруснуть кісточки, розправлять спочатку передні, потім задні лапи, вигнуть спину…
А вам зарядка потрібна особливо. Адже півдня ви сидите за партою, мало рухаєтесь.
Та й до школи, звичайно зовсім близько.
Зарядка допомагає швидше включитися в роботу, уважніше слухати пояснення вчителя, швидше розв’язувати задачі й писати.



Комментариев нет:

Отправить комментарий