ТЕМА: Групи прикметників за значенням
Актуальність методичної розробки: дана розробка допоможе вчителям провести урок цікаво, за допомогою інноваційних технологій допомогти учням зрозуміти запропонований навчальний матеріал, дидактичний матеріал для здійснення виховної мети навчатиме учнів толерантності , якої так не вистачає сучасним дітям.
Цілі розробки:
Навчальна: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення; пояснити особливості поділу прикметників на групи за значенням; удосконалювати навички використання різних груп прикметників;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; здійснювати корекцію усного та писемного мовлення учнів, мислення, уваги,пам’яті;
Виховна: виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення до оточуючих. Застосовані технології: інтерактивні та особистісно-зорієнтовані: аутотренінг, групова робота «Ажурна пилка», «Доповни схему», ігрові технології, корекційні вправи, інтелектуальна розминка, «незакінчене речення», робота творчих груп.
Застосовані технології: інтерактивні та особистісно-зорієнтовані: аутотренінг, групова робота «Ажурна пилка», ігрові технології, корекційні вправи, інтелектуальна розминка, «незакінчене речення», робота творчих груп.
Очікувані результати: учні знають загальне значення прикметника, його морфологічні ознаки, уміють розпізнавати якісні, відносні, присвійні прикметники, обгрунтовують своє твердження, доречно вживають прикметники різних груп за значенням в усному та писемному мовленні, усвідомлюють необхідність толерантного ставлення до інших.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Доброго дня! Говорите ви, і говорю вам я.
Сьогодні у нас незвичайний урок, бо зробимо ми ще один крок
В країну відому, в країну чудову, що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні, щоб працювати було вам неважко.
А працювати будемо під гаслом… Щоб прочитати, треба скласти його з розсипанки слів.
(Слова прикріплені на дошці) навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того (Добре того навчати, хто хоче все знати.) (корекційна вправа)
А ви хочете багато знати?
Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови аутотренінгу .
Я –учень, я - особистість творча . Я думаю, я мислю. Я все розумію і хочу знати більше.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Тож вперед до знань! Запишемо сьогоднішню дату і отримуємо картку оцінювання, де кожен буде ставити відмітку про виконання чи невиконання того чи іншого виду роботи на уроці. В кінці уроку буде видно результати вашої діяльності.
КАРТКА «ОЦІНЮВАННЯ ВИДІВ РОБОТИ»
Прізвище, ім’я учня ____________________________________________
№ п/п Види роботи Бали Відмітка про виконання
1. Інтелектуальна розминка 1
2. Кросворд 1
3. Ажурна пилка 2
4. Робота в групах 2
5. Лінгвоестафета 1
6. Робота в парах 1
7. Гра «Якщо я…» 1
8. Творча робота «Міні-твір» 1
9. «Зайвина» 1
10. Незакінчене речення 1
Інтелектуальна розминка (Повторення )
Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
Що вивчає морфологія?
Яку самостійну частину мови ми вже вивчили?
Що ж називається іменником?
Створимо ланцюжок іменників: друг-герой-йог-годинник-країна -алфавіт- талант-тепло-обов’язок.
А яку частину мови ми розпочали вивчати на минулому уроці?
А який був попередній урок? Відповідайте коротко прикметником (цікавий, змістовний, веселий, корисний)
Що ж називається прикметником?
Які морфологічні ознаки має прикметник?
- Яка його синтаксична роль?
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
Слово вчителя.
На цьому уроці ми опрацюємо наступну тему про прикметник, яка розширить і поглибить ваші знання про цю частину мови. Але спочатку я хочу переконатися у вашій кмітливості і пропоную розв'язати цікавий кросворд. Якщо ви правильно доберете антоніми до поданих прикметників, впишете їх у клітиночки по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати слово. (Корекційна вправа) Пригадали, що таке антоніми?
1.ГУЧНИЙ. (Тихий)
2.ЗЛИЙ. (Добрий)
3.СУВОРИЙ.(ласкавий)
4.НЕВИХОВАНИЙ (чемний)
5.СУМНИЙ. (радісний)
6.НЕОХАЙНИЙ. (Охайний)
7.ПАСИВНИЙ (активний)
8.ХОЛОДНИЙ. (теплий)
9.БРУТАЛЬНИЙ.(гречний)
10.ПОТВОРНИЙ.(гарний)
11.БЕЗДУШНИЙ.(добродушний)
- Молодці, діти, ви розгадали кросворд і прочитали прикметник -толерантний, як розумієте це слово?
Учнівське повідомлення (випереджаюче завдання)
У перекладі з латинської мови (tolerantis) означає терплячий, терпимість до чужих думок, вірувань. Сьогодні це слово набуло ширшого значення і характеризує толерантну людину ще як чемну, виховану, стриману.
Слово вчителя: отже, вивчаючи нову тему, з’ясуємо і питання про толерантне ставлення до оточуючих.
Прослухайте, будь ласка, уривок казки.
У родині Прикметників жили 3 брати. Молодший був зазнайком і тому намагався всі свої якості показати у більшій мірі (я найсильніший, найдотепніший), але іноді у нього це не виходило і всі розуміли, що він менш сильний, менш дотепний. Середній дуже любив знаходити відношення між предметами: ранок і зустріч – ранкова зустріч, залізо і меч – залізний меч. А старший намагався навести лад у господі і весь час запитував: чий підручник? чия ручка? чиє люстерко? Але , не дивлячись на те, що вони були такі різні , брати завжди мирилися між собою, поважали і любили один одного.
- Яку ж спільну рису характеру мають брати? (Толерантність)
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Ця лінгвістична казочка про 3 розряди прикметників: якісні, відносні, присвійні, і наше завдання сьогодні – навчитися відрізняти їх один від одного і вирізняти в тексті. Запишемо тему уроку
V.Вивчення нового матеріалу
«Ажурна пилка» . Клас об’єднується в 3 домашні групи. Кожна група отримує назву і картку, яку протягом двох хвилин опрацьовує. Потім кожен учень отримує свій кольоровий знак (зелений трикутник, червоний круг і синій квадрат) і об’єднуються в нові, експертні групи за кольоровими знаками, де обмінюються інформацією (2 хв.). Після цього повертаються у домашні групи і звіряють правильність отриманої інформації.
Картка для І групи.
Я к і с н и м и називаються прикметники, які відповідають на питання який? яка? яке? які? і виражають ознаку безпосередньо, яка може виявлятися в більшій чи меншій мірі: кислий – кисліший – найкисліший.
Якісні прикметники виражають ознаку за: а) кольором: червоний, зелений, синій, чорний; б) смаком: гіркий, солоний, солодкий; в) запахом: запашний, духмяний; г) вагою: важкий, легкий; ґ) віком: старий, молодий; д) формою: круглий, прямий, вузький; е) зовнішніми і внутрішніми властивостями: стрункий, високий, поганий.
Картка для ІІ групи.
В і д н о с н и м и називаються прикметники, що відповідають на питання який? яка? яке? які? і виражають ознаку через відношення до інших предметів, яка не виявляється в більшій чи в меншій мірі: денне світло (світло дня), вечірня прохолода (прохолода вечора).
Відносні прикметники виражають ознаки за відношенням до: а) матеріалу: вовняний, водяний, лляний, цегляний; б) часу: літній, зимовий, річний; в) призначення: шкільний, столярний, швейний; г) національності: український, польський, грецький; ґ) місця: лісовий, степовий, сільський, криворізький.
Картка для ІІІ групи.
П р и с в і й н і прикметники називають ознаку, що відповідає на питання чий? чия? чиє? чиї? і виражає належність предмета людині (Галина розповідь, татова розмова) чи тварині (солов’їна пісня, сорочине гніздо, собачий гавкіт).
Присвійні прикметники творяться за допомогою суфіксів -ин, -їн, -ів
(-ов, -ев, -єв) від назв людей та –ин, -їн, -ач, -яч від назв тварин. Присвійні прикметники, утворені від власних назв, пишуться з великої літери: Сергіїв олівець, Софіїв вінок, Шевченкова поезія.
Перевірка засвоєних знань. Доповни схему:
Якісний ? ?
? який? ?
? ? належність предмету
Щедрий ? ?
VІ. Усвідомлення здобутих знань праці практичної роботи.
Вчитель:
Таким чином, ви дізналися, що прикметники поділяються на групи за значенням. Давайте спробуємо застосувати ці знання на практиці.
- Кожна група отримує однакові листи А-3 з портретом малого хлопчика.
Завдання: кожна група записує на своєму листі прикметники, які характеризують дитину відповідно до назви своєї команди.(якісні: маленький, гарний, хороший….,
відносні: міський, сільський, український…..., присвійні: мамин, татків, тітчин…).
Презентують роботу.
Фізкультхвилинка
Якщо у словосполученні прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.
Гарний настрій, заяча душа, заяча нора, ведмежий барліг, ведмежа послуга, , сумна посмішка, материнська турбота, добродуна посмішка, батькова порада, надійний товариш, рішучий характер, братова підтримка, тепла зустріч, охайна дівчинка, мамина порада, учорашній день .
1. Робота з підручником. Виконання вправи 369 Записати слова у три колонки. Групова робота. Прочитати прислів’я (Добро будує, зло руйнує) І- Присвійні, ІІ-якісні, ІІІ-віднносні , а читаємо: якісні, відносні, присвійні.
Завдання 2. Записати подані речення, на місці крапок вставити відповідні прикметники. Визначити групу за значенням.
(Учні працюють за групами).
I група
Як приємно кожному з нас бачити ... обличчя, почути ... голос, .. слова. І тоді наш настрій стає .., погляд .., очі.... Хочеться робити ... справи.
(Довідка: усміхнене, рідний, ласкаві; піднесеним, доброзичливим, ласкавими; добрі).-якісні
II група
... атмосфера в сім'ї, ... стосунки між дітьми і батьками - запорука ... настрою. Вчіться не виливати ... емоції на близьких.
(Довідка: спокійна, дружні, гарного; негативні).-якісні
ІІІ група
У тебе є …й …і друзі, але ти до них не завжди ставишся з повагою та терпінням, не переймаєшся їхніми проблемами. Щоб поліпшити якусь …ситуацію, спробуй поставити себе на місце тих, кому потрібна твоя …допомога. Стань …і …другом!
(Довідка: вірні , щирі, непросту, товариська, надійним, справжнім)-якісні
Підведення підсумку роботи груп. Доповідачі читають відредаговані тексти, називають групу прикметників за значенням.
4. Робота біля дошки. Творче реконструювання.
Від поданих іменників утворити присвійні прикметники з іменниками. Записати їх за алфавітом.
Матуся, тітка, Світлана, Ольга, Іван, невістка, ведмідь, тато, птах.
Перевірка: Ведмежий….,Іванова…, матусина…, невістчина…, Ольжина…, пташине…, Світланина…, тітчина…., татова… Молодці!
5. Гра «Якщо я...» Кожен з вас почерзі прочитає речення і
доповнить його відповідним прикметником, записати ці слова в зошит, визначити їх групу за значенням.
1.Якщо я ділитимуся всім, що в мене є, я виросту ... (щедрим).
2.Якщо я допомагатиму своїм друзям, коли вони опиняться у скрутному становищі, я буду .. (добрим).
3. Якщо я чекатиму спокійно на свою чергу, буду ... (терплячим).
4. Якщо я говоритиму правду про себе та інших, буду ... (чесним).
5.Якщо я посміхатися людям та вітатися при зустрічі, буду ... (дружнім та ввічливим).
6. Якщо я терпляче ставитимусь до людей, яких не зовсім розумію і підтримую,
буду... (толерантним).
7. Якщо я допомагатиму іншим, коли ті потребують на допомогу, буду ...
(співчутливим).
8. Якщо я не зраджуватиму близьких людей, буду ... (вірним).
9. Якщо я робитиму завжди, що обіцяв, буду ... (відповідальним).
До якої групи за значенням відносяться названі вами прикметники? Яку людину вони характеризують?
6. Творча робота за групами
Скласти міні-твір на теми: І група- «Якою людиною я хотів(хотіла) би вирости і чому». ІІІ група -«Якою людиною я не хотів(хотіла) би вирости і чому». (Можна використати прикметники з кросворду). Поки І і ІІ групи працюють над творчим завданням, учні ІІ групи будуть виконувати вправу «Зайвина» (корекційна вправа)
Який із цих прикметників ,,зайвий”? Вмотивуйте свій вибір. Прочитавши рядок, відповідати потрібно так: я думаю , що зайвий прикметник ….., тому що…
Ласкавий, лагідний, лютий, гречний, солом’яний.
Блакитний, жовтавий, тьмяний, качиний.
Дерев’яний, веселий, лаковий, пластиліновий.
Доньчин, материн, батьківський, товаришів.
Мовний, солов’їний, заячий, собачий.
Ластів’ячий, пізній, грачиний, лебединий.
Перевірка групової роботи ! Представник групи зачитує міні-твір.
VI. Систематизація й узагальнення вивченого. Учні встають у коло
. Руханка «Ураган» для зняття емоційного та психологічного напруження учнів. Під час «руханки» учні міняються місцями після фрази, яка починається словом «ураган»:
- Ураган для тих, хто вважає, що прикметники поділяються за значенням на три групи.
- Ураган для тих, хто вважає, що прикметники, які виражають ознаку через відношення до інших предметів є відносними.
- Ураган для тих, хто вважає, що прикметники, які виражають належність предмета людині чи тварині є присвійними.
- Ураган для тих, хто вважає, що прикметники толерантний, вихований,уважний є якісними.
- Ураган для тих, хто вважає, що то толерантна людина це людина терпима, вихована.
-Ураган для тих, хто засвоїв сьогоднішню тему.
- Ураган для тих, хто вважає себе людиною толерантною.
- Ураган для тих, хто з сьогоднішнього дня обіцяє бути толерантним.
VII. Домашнє завдання диференційоване: вивчити матеріал §45, 377-розгадати ребус, виконати вправу 376 або скласти міні-твір «Мій друг», використовуючи якісні прикметники
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Метод незакінчених речень.
- Сьогодні на уроці я дізнався…
- Ми навчились…
- Мені сподобалось
2. Оцінювання роботи учнів на уроці. Карточки оцінювання
Я задоволена вашою роботою, адже ви змогли застосувати засвоєні знання на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ваші знання знадобляться у вашій подальшій роботі над темою «Прикметник» і, сподіваюсь, після сьогоднішнього уроку ви будете більш толерантними у ставленні один до одного.
Комментариев нет:
Отправить комментарий