понедельник, 27 марта 2017 г.

Корекційна робота 5 клас

Система роботи на уроках
української мови з учнями класів інтенсивної педагогічної корекції як умова формування компетенції учнів

Копия Логотип



Передмова



У цій збірочці представлений матеріал, який буде опорою вчителю на уроках української мови. Це система корекційних вправ, завдань, диктантів, направлених на розвиток психофізіологічних процесів учнів як у середніх класах при вивченні нового матеріалу, так і в класах під час повторення, узагальнення та систематизації.
Систематичне використання вправ такого типу на уроках української мови не тільки допомагатиме вивченню чи закріпленню матеріалу, а й розвиватиме психічні процеси дитини: зорову, слухову, логічну пам'ять, логічне мислення, мовлення, вдосконалюватиме творчі здібності.
Вправи такого типу можна подавати на уроці в органічному зв'язку з темою уроку або ж можуть бути такими, під час яких учні корисно відпочиватимуть, переключивши свою увагу на цікаві завдання.


Зміст


1.Розвиток мислення.
2.Розвиток слухової та зорової пам’яті.
3.Розвиток мовлення, творчих здібностей та уяви.
4.Корекційні вправи  на уроках мови у 5 класі.
5.Поєднання роботи над технікою мови з ритмічними рухами.

Мислення

Завдання: до кожного з наведених нижче слів-понять потрібно за обмежений час добрати якомога більше різних тлумачень.
(Застосування їх в різних смислових контекстах)
Оцінюється показник, який комплексно описує продуктивність та оригінальність.
Н-д: номер порядковий, номер артиста, «викинути» номер, номер в готелі.


Корін  ь
Слово
Клас
тінь
господарство
оберт
путь
язик
зворот
голова
лінія
культура
одиниця
обличчя
зв'язок
квиток
номер
петля
смуга
рух
життя
світло
справа
суспільство


Розвиток логічного мислення

До поданих слів дібрати іменник, який би підходив змістовно до даного (без чого не може бути).
Стіл  - тарілка
Річка -  вода
Школа -  вчитель
Народ  -  правитель
Буква  -  азбука
Сім'я  -  батько
Учень  -  портфель
Наука  -  професор
Люстра  - лампи
Лікар  -  лікарня
Геометрія  -  лінія
Машина -  водій
Культура  -  кіно  або книга
Поет  -  вірші Популярність  -співак
Секрет -  розвідник


Розвиток мислення

Завдання : розчленувати на складові частини такі незвичні складні записи.
Назвати всі можливі варіанти прочитання.
  1. Тамаркавпала (Там арка впала, Тамарка впала, та марка впала).
  2. Неоглядайсяборись ( не оглядайся, борись; не оглядайся, бо рись ).
  3. Соловейкотамвиспівує ( соловейко там виспівує , соловей котам виспівує).


Розвиток мислення

Творчий диктант.
Відредагувати речення; виправивши помилки , які виникли при заміні прямої мови непрямою.
Наталка заявила, що я ніколи не вийду заміж.
Він попросив, щоб принесіть води.
Т. Шевченко писав, що я караюсь, мучусь,
але не каюсь.
Бабуся попросила внука купити собі ліки.

Мислення. Виключення понять



Завдання: вилучіть у кожному рядку одне слово, яке не відповідає родовому поняттю. (Чотири з п 'яти можна об 'єднати за спільними ознаками, а одне треба вилучити).
  1. Петренко, Яковенко, Старченко, Микола, Климчук.
  2. Молоко, сир, сметана, сало, ряжанка.
  3. Хата, будинок, спрага, хлів, дім.
  4. Береза, сосна, дерево, дуб, смерека.
  5. Молоток, сокира, кліщі, цвях, долото.
  6. Успіх, перемога, вдача, спокій, виграш.
  7. Хвилина, секунда, доба, година, вечір.
  8. Сміливий, хоробрий, злий, відважний, рішучий.
  9. Олівець, ручка, рейсфедер, чорнило, пензель .


Розвиток мислення



( СЛОВЕСНОГО АСОЦІЮВАННЯ)
Дібрати до даного слова прикметники, які б підходили за змістом. Намагатись не повторюватись.
Список (довгий).
Зірка (блискуча).
Кругозір (великий).
Лекція (цікава).
Будинок (просторий).
Аромат (приємний).
Критика (нещадна).
Закон (справедливий).
Книга (груба).
Щастя (нескінчене).
Країна (щаслива).
Переконання (суттєві).
Виховання (фізичне,
трудове).
Депутат (розсудливий).
Дрібниця (несуттєва).
Співдружність (міцна).


Розвиток мислення

Незвичайна ситуація
Назвати якнайбільше причин для пояснення.
Ви повернулись з магазину і раптом побачили, що двері, які ви замикали на ключ, відчинені.


Розвиток мислення



Творчий диктант
Закінчити схему. Підготувати усний твір
на лінгвістичну тему «Як розрізняти
сполучники та однозвучні з ними слова»
РОЗРІЗНЯЙТЕ
Сполучники
ЗАТЕ, ПРОТЕ:
1) не бувають членами  речення;
2) …
Займенник ТЕ: з прийменниками ПРО, ЗА:
  1. є повнозначною частиною мови (ТЕ),  відповідає на питання (яке? що?)
  2. ...

Слухова пам'ять

Вчитель зачитує слова, в яких вживаються літери
Учні не записують, а сприймають наслух.
Завдання: записати слова, що запам'ятали. аґрус, ґава, ґазда, ґандж, ґанок, ґатунок, гегати, ґедзь, гогель,


Слухова пам'ять

Завдання : прослухавши речення, виписати прислівники, що означають довжину, ширину, глибину, висоту.
Запам'ятати їх вживання.
  1. Роги по аршину завдовжки, коли не більш.
  2. Яма завглибшки була двадцять і два сажені.
3. Так завдальшки, як до тії греблі, сиділи в очеретах дикі качки.
4. Сам той ох на корх заввишки, а на сажень борода.
5. Намисто було завгрубшки, як моє.


Слухова пам'ять

Прослухати поезію Д. Білоуса. Завдання: записати попам'яті звертання та слова ввічливості.
Запам'ятайте і вживайте їх.
Чи всі ми вмієм спілкуватись, по-українськи привітатись?
Чи всі вітання наші ґречні, теплом зігріті та сердечні?
А які тут чудесні форми, питомі українські норми:
Шановні і вельмишановні, панове і товариші!
А побажання - шани повні, бо теплі, щирі від душі.
А в спілкуванні людям личить те, що народ від серця зичить:
Здорові будьте, як вода,
Багаті будьте, як земля,
Веселі будьте, як весна!
І ви, добродію і пане,
Військовий – пане капітане,
І ви, добродійко, і панно
хіба звучить не бездоганно?
Й звертання кожне не єдине:
і господарочко, й господине!
Звучить яскраво і ласкаво.
Але чому? Для нас цікаво?
Тому, що ввічливо, пристойно,
велично, гідно і достойно!


Зорова пам'ять

На великому аркуші паперу записані слова — винятки з правила. Написання апострофа та слова, в яких ставиться апостроф за новим українським правописом.
Вчитель показує аркуш з словами, потім закриває їх.
Завдання: записати слова по - пам'яті.
Дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях; пів'яблука, пан'європейський, дит'ясла, пів'ящика.


Зорова пам'ять

На великому аркуші паперу записані слова іншомовного походження, написані яких важко запам 'ятовується. Вчитель показує аркуш з словами, потім закриває їх.
Завдання: записати слова.
бароко, беладона, бравісимо, грип, лібрето, шасі;
брутто, ванна, нетто, мадонна, манна, мотто, тонна.

Зорова пам'ять

Протягом 10 секунд показуємо плакат зі словами для зорового сприймання. Дитина має записати ті слова, що запам'ятала.
ІГРАШКА
СОВА
ЧАЙНИК МЕТЕЛИК ПИРІГ
ХОМУТ
СВІЧКА
КАЧКА
ЖУРНАЛ
МАЛИНА


Розвиток пам'яті

  1. Замалювати розповідь.
  2. За малюнками відновити розповідь.


  1. Корабель увійшов до бухти.
  2. Не дивлячись на сильне хвилювання моря.
  3. Ранком підійшли до пристані.
  1. 18 моряків відпустили на берег.
  2. 5 чоловік пішли до музею.
  3. 5 матросів вирішили просто погуляти по місту.
  4. До вечора всі зібрались у міському парку, добре повечеряли.
  5. До цього часу матроси, залишились, вже розвантажили корабель.
  6. Скоро корабель відплив.


Логічна та механічна пам'ять

Зачитуються пари зв’язаних слів.
Учні попам′яті записують їх.  
ЛОГІЧНА
МЕХАНІЧНА
Замок - ключ
Гриб - диван
Корова - молоко
Сірник - вівці
Щітка - зуби
Склянка - дрова
Сніг - зима
Ложка - півень
Перо - папір
Черевики - вітер
Голова - волосся
Сніг - стілець
Книга - вчитель
Синиця - трамвай
Лялька - грати
Море - груша
Дерево - лист
Зуби - компас
Окуляри - очі
Клей - ворота
Машина - їхати
Влада - панчохи
Кава - чашка
Олівець - метелик
Пам'ять
Після того, як учень проілюструє поняття, що подаються за списком, його просять за малюнками пригадати стимульні слова.
Писати чи позначити літерами не можна.
1 варіант.
1. Теплий вечір.
  1. Голодна дитина.
  2. Сміливий вчинок.
  3. Беззубий дід.
  4. Щастя.
  5. Перемого.
  6. Ворожнеча.
  7. Багатство.
  8. Мрія.
  1. Розум.
  2. Нудьга.
  3. Надія.


2 варіант.
1.Смачний обід.
  1. Хвора жінка.
  2. Темна ніч.
  3. Снігова буря
  4. Хороший настрій.
  5. Розумна людина.
  6. Любов.
  7. Сумнів.
  8. Дружба.
  1. Справедливість.
  2. Страх.
  3. Очікування.
  1. Космос.
  2. Сила.


Розвиток мовлення та творчих здібностей

Завдання: відредагувати речення.
  1. Підписку на газети і журнали можна оформити на протязі двох місяців.
  2. Кімната була довжиною шість метрів, шириною чотири й висотою три метри.
  3. Цей поет являється одним з найбільш відоміших постатей у теперішньому літературному процесі.
  4. Возний виходить на сцену і в нас відразу з'являється сміх.
  5. Стояча на зупинці дівчина кинулась мені в очі своїм яскравим вбранням.

Розвиток мовлення, творчих здібностей.

Завдання 1: закінчити прислів'я
Завдання 2 : змагання між рядами : пояснити глибину, парадоксальність прислів'їв. Виграєте той ряд, чиї відповіді будуть правильними, змістовними.
  1. Тихо ідеш - біду доженеш, швидко ідеш - ... ( біду наскочиш).
  2. Вкусиш гіркого - ...(взнай ціну солодкого).
  3. На язиці медок, а на думці -...(льодок).
  4. Як багатий, так : «Здоров був!», а як бідний: «...»(Бувай здоров).
  5. Не штука ганьбити, штука ... (ліпше зробити).


Розвиток мовлення, творчих здібностей

Завдання: до поданих односкладних речень дібрати синонімічні двоскладні та означення стану природи та
людини.
  1. Вітром зірвало дах.
  2. Снігом замело дороги.
  3. З яру тягне прохолодою.
  4. В кімнаті холодно.
  5. Матері не спиться.
  6. В горлі пересохло.
  7. В голові гуде.


Розвиток творчих здібностей

Виправити неправильні назви професій.
Плотник, повар, мийщик, грузчик, газетник, кафельник, кладовчик, стекольщик, таможеник, регуліровщик, кирпичник, регістратор.


Вибір (за асоціацією) дієслів

Стіл - стоїть.
Річка - тече.
Ліхтар - світить.
Соловей - співає.
Рослина - росте, цвіте.
Канікули - перервалися.
Бесіда - закінчилась.
Око - заплющилось.
Метал - почорнів.
Командир - командує.
Знання - збагачують.
Правда - колить.
Конктранкт -продовжується. Гіпотенуза - припускає.
Скло - ріже, захищає.


Розвиток уяви

(вивчення теми "Суфікси в Іменниках")
Вчитель пропонує ситуацію. Уявіть собі, що ви вжили чудодійні ліки. І стали зовсім маленькими, завбільшки з комаху. Розкажіть про свої пригоди, опишіть навколишнє таким, яким воно вам видалось. Використайте іменники із значенням збільшеності, загрубілості.


Розвиток уяви



ЩО БУЛО Б, ЯКБИ...?


Хтось з учнів придумав незвичні ситуації (навіть фантастичні), а інші повинні знайти більш можливі рішення. Наприклад:
  1. Якщо кожна людина від народження набуде властивості читати думки іншого, як зміниться життя на Землі?
  2. Якби всі люди раптом втратили дар мовлення, щоб сталось?


Розвиток уяви, мовлення

Змагання між рядами.
Завдання: пояснити, як утворились дані слова. Виграє той ряд, який правильно й грамотно висловить свою думку. Спасибі (спаси тебе Бог).
Тиждень (тьи же день - той же день).
Горілиць (давні присл. Горі - іменник, у   вверх, угору) - обличчя догори.
Січ (Запоріжська) -розчищене серед лісу або укріплене висіченим лісом місце.


Розвиток уяви, мовлення

Експеремент.
У книжці Л.Скуратівського «Пізнавальні завдання з української мови» сказано:
«Слово «другорядний» означає: не основний, менш важливий».
Щоб довести цю думку або ж заперечити, здійснимо експеримент.
Завдання: спробуйте розказати про події сьогоднішнього дня реченнями, що складаються з граматичних основ. Який же висновок можна зробити?

Розвиток мовлення

(ЗБАГАЧЕННЯ СЛОВЕСНОГО ЗАПАСУ) ЛІНГВІСТИЧНЕ ЛОТО


У банку чи коробку зазделегіть кладуть листочки, на яких записані словосполучення.
Завдання: замінити словосполучення іменниками — синонімами.
Погана погода - негода
Вихідна точка - початок
Мертвий сезон - застій
Кусень хліба - харчі
Масляні вишкварки - дрібниці
Задня думка - умисел
Безлад в кімнаті - нелад
Гірка поразка - невдача


Розвиток мовлення



Вчитель пропонує записати диктант-диспут (або ж не записують, а вчитель зачитує).
Завдання: обґрунтувати свою думку.
1. Засперечалися два учні. Один із них доводив, що слова Хата, хатина, дім, будинок - спільнокореневі. Він мотивував це тим, що всі вони мають спільне значення - «людська оселя». Інший учень вважав спільнокореневими лише слова хата, хатина. Хто із них має рацію і чому?
2. У класі виникла суперечка щодо речення: Боже великий, єдиний, нам Україну храни! Одна група учнів пояснювала його як складне, інша - як просте, в якому є і підмет і присудок. Два учні стверджували, що у даному реченні є лише один головний член речення, а за будовою це просто речення. Хто з них має рацію і чому?

Комментариев нет:

Отправить комментарий